Online kupovina u Hrvatskoj - navike i preferencije potrošača

Online kupovina postala je neizbježan dio suvremenog načina života, dok je pandemija dodatno doprinijela porastu naručivanja proizvoda i usluga putem interneta. Danas su gotovo svi popularni brendovi dostupni u raznim online trgovinama, dok pojedine nove proizvode možemo pronaći samo na digitalnim policama.

Koliko često Hrvati kupuju online? Kako se navike online kupovine razlikuju među različitim skupinama ljudi? I koje su najpopularnije online trgovine u Hrvatskoj? Saznajte u nastavku našeg bloga. 

Kupujete li online?

Rezultati našeg istraživanja, provedenog na reprezentativnom probabilističkom uzorku (n=1000) populacije RH između 18 i 74 godine, pokazuju da 38% odraslih Hrvata kupuje online. Dodatnih 7% ispitanika to je činilo ranije, ali su u međuvremenu prestali, dok 55% ispitanika tvrdi kako ne koriste internet u tu svrhu.

Razlike prema dobi:

Zanimljiv je podatak o razlikama u navikama prema dobi i obrazovanju ispitanika. Mlađe dobne skupine češće kupuju online, dok se udio smanjuje s dobi. U skupini od 18 – 35 godina, 68% ispitanika kupuje putem interneta, dok u skupini od 65 i više godina, nitko ne kupuje online, što bi moglo ukazivati na potrebu educiranja starijih generacija o načinu upotrebe i prednostima online kupovine, a istovremeno na prilagođavanje online trgovina njihovim potrebama i preferencijama.

Razlike prema obrazovanju:

Slično tome, ispitanici s visokim obrazovanjem u najvećem broju kupuju online (63%), dok se udio smanjuje u nižim obrazovnim skupinama (2%). Prema tome, možemo zaključiti kako obrazovanje igra važnu ulogu kada se radi o donošenju odluke za kupovinu putem digitalnih kanala.

Razlike prema regijama:

Prema regijama, najveći broj online kupaca dolazi iz Zagreba (46%), što je očekivano s obzirom na veličinu i gustoću stanovništva u glavnom gradu. Međutim, da online kupovina nije samo privilegija velikih gradova, pokazuje značajan broj online kupaca u ostalim regijama (između 36% i 37%).

Učestalost kupovine!

Od n=386 ispitanika koji kupuju online, najveći broj njih kupuje online nekoliko puta godišnje (57%). Slijede oni koji kupuju online jednom godišnje ili rjeđe (31%), dok najmanje ispitanika internet u tu svrhu koristi jednom mjesečno ili češće (12%).

Razlike prema dobi:

Razlike u učestalosti kupovine putem interneta također su značajne prema dobi. Mlađe dobne skupine češće kupuju online nekoliko puta godišnje (60%), dok se u starijim dobnim skupinama kupuje jednom godišnje ili rjeđe (63%).

Ne kupuju online!

No što je s onima koji ne kupuju online? Od n=554 ispitanika koji ne kupuju online, najveći broj njih tvrdi da jednostavno nema tu naviku (90,4%). Njih 5,2% ne sjeća se jesu li ikada nešto kupili online, a njih 4,3% ne želi odgovoriti.

Razlike prema dobi:

U svim dobnim skupinama dominiraju oni koji nemaju tu naviku, ali udio raste u svakoj starijoj dobnoj skupini. U skupini od 18 do 35 godina, 80% ispitanika nema naviku kupovine putem interneta, dok ih je u skupini od 66 godina i više čak 96%.

Razlike prema obrazovanju:

Slično tome, u svim obrazovnim skupinama dominiraju oni koji nemaju tu naviku, ali njihov je udio veći kod ispitanika s osnovnom (90%) i srednjom školom (92%) u odnosu na one s fakultetom (75%).

Online trgovine

Kada je riječ o online trgovinama, najveći broj ispitanika tvrdi da koristi ili je koristilo eKupi (39%), a slijede Amazon (34%), Mall.hr (27%), Jeftinije.hr (23%) i Bazzar.hr (23%). Najmanje ispitanika koristi ili je koristilo dućane Abrakadabra (4%), Žuti klik (4%) i PinkPanda (13%).

Prestali su kupovati vs još kupuju:

Međutim, zanimljivo je da su udjeli onih koji trenutno koriste pojedine online trgovine najveći za one manje popularne kao što su Abrakadabra, PinkPanda i Bazzar.hr, dok su udjeli onih koji su prestali koristiti pojedine online trgovine najveći za one popularnije kao što su Žuti klik, Jeftinije.hr i eKupi.

TOP 10 ostalih trgovina

Na kraju, kada smo ispitanike koji su kupovali online ili još uvijek kupuju online pitali da navedu još neke online trgovine u kojima kupuju, osim 7 koje smo mi naveli, 77% ispitanika navodi sljedeće: Ali Express (28,9%), eBay (15,0%), About You (13,2%), Asos (11,5%), Zalando (6,6%), Wish (6,4%), Sinsay (4,6%), Sport Direct (3,7%), C&A (3,7%) i H&M (3,7%).

Zaključak!

Rezultati našeg istraživanja pokazuju kako se navike kupovine putem interneta razlikuju među različitim skupinama ljudi, što je važno imati na umu prilikom planiranja raznih marketinških strategija za online komunikacijske kanale. Mlađe dobne skupine su otvorenije prema online kupovini, dok se navika smanjuje s dobi. Također, osobe s visokim obrazovanjem češće kupuju online u odnosu na one s nižim obrazovanjem. Uz to, razlike u navikama kupovine putem interneta mogu se primijetiti i prema regiji, pri čemu ispitanici iz Zagreba u većem broju kupuju online u odnosu na ostale regije.

Gledajući na trendove u svijetu, korištenje interneta za naručivanje proizvoda i usluga kontinuirano se povećava, a isto se događa i u Hrvatskoj. S obzirom na sve veću popularnost online kupovine, očekuje se da će trend rasta nastaviti i dalje. Kako bi ostali konkurentni na tržištu, online trgovine morat će nastaviti unaprjeđivati svoju uslugu i korisničko iskustvo, te prilagođavati svoje marketinške strategije prema različitim skupinama potrošača.