Metaverzum – budućnost ili prolazni trend?
U posljednje vrijeme čini se kao da gotovo svakog dana izlaze novi trendovi, koji mijenjaju način na koji komuniciramo međusobno, s omiljenim brendovima ili našim potencijalnim kupcima. Jedan od pojmova koji se učestalo spominje te ujedno obećava velike promjene u digitalnoj sferi je metaverzum.
Iako smo u jednom od prethodnih blogova „Novinarstvo, mediji, tehnologija – trendovi u 2022. godini“ spomenuli navedeni pojam, ovaj put ćemo detaljnije razložiti što točno metaverzum predstavlja te kakav će utjecati imati na našu svakodnevicu.
Metaverzum
Metaverse ili metaverzum prvi put je spomenut 1992. godine u noveli Neala Stephensona, kao pojam koji opisuje virtualni svijet kojega bi mogli nastaniti ljudi. Danas metaverzum nije samo fikcija te predstavlja trodimenzionalnu virtualnu okolinu, unutar koje se korisnici mogu međusobno družiti, komunicirati ili čak trgovati, odnosno, kombinaciju virtualnih svjetova (VR) i proširene stvarnosti (AR).
Jednostavnim rječnikom, metaverzum je internet u 3D obliku. Na primjer, umjesto da proizvode pregledavate na ekranu, klikajući mišem kako biste dobili više informacija, možete „ući“ u „trgovinu“ i odabrati ili čak „isprobati“ proizvode s digitalnih polica, prije nego obavite kupnju.
Metaverse je postao poznat široj javnosti nakon popularnosti Bitcoina, odnosno blockchain tehnologije i kriptovaluta, koji su predstavili širok spektar mogućnosti kada se radi o kreiranju digitalne imovine i njenog vlasništva.
Koja su glavna obilježja metaverzuma?
Temeljna ideja metaverzuma je ljudska interakcija u virtualnom okruženju. Također, umjesto pasivnog kretanja kroz informacije na ekranu, korisnici će moći komunicirati s objektima i informacijama kao što to rade u stvarnom svijetu.
1. Interoperabilnost
Interoperabilnost predstavlja temeljnu karakteristiku metaverzuma, koja omogućuje zajedničko korištenje i kretanje između virtualnih prostora, odnosno razmjenu informacija između platformi i sustava, kako bi nesmetano mogli prenositi virtualne predmete u svome vlasništvu unutar raznih dijelova metaverzuma. Da bi se stvorilo idealno interoperabilno okruženje, potrebna je suradnja tvrtki na globalnoj razini. U drugom slučaju, digitalna iskustva će se prezentirati individualno, odnosno svaka u svome zatvorenom ekosustavu.

Na primjeru interneta kakvog poznajemo danas, takav način suradnje mogao bi omogućiti pristup raznim web lokacijama s jednim korisničkim računom, bez potrebe za stalnim unosom korisničkih imena, mail adresa i lozinki ili čak postavljanje proizvoda iz nekoliko online trgovina u jednu košaricu.
2. Decentralizacija
S obzirom na to da se metaverzumi temelje na blockchain tehnologiji, njima ne upravlja jedno centralno tijelo te nemaju centralnu bazu podataka, što korisnicima omogućuje veću kontrolu nad transakcijama, privatnošću i zaštiti osobnih podataka. Blockchain tehnologija predstavlja decentraliziranu bazu podataka koja čuva zapise o transakcijama i imovini putem koncepta povezivanja računala bez središnje točke, odnosno, javni zapis o tome tko je vlasnik čega i tko trguje s čime. Transakcije su osigurane kriptografijom, a tijekom vremena povijest transakcija je spremljena u blokove podataka koji se međusobno kriptografski povezuju i osiguravaju. To stvara zapise svih transakcija širom mreže koje nije moguće mijenjati i krivotvoriti.
3. Sloboda stvaranja i kreativnost
Metaverzumu možete pristupiti u bilo koje vrijeme i izabrati da budete tko god poželite te se u sekundi „teleportirati“ na bilo koju lokaciju. Što se tiče promocije brendova, građenja awareness-a ili prenošenja poruke do ciljane publike…..mogućnosti su neograničene!
Budućnost ili prolazni trend?
Uz promjenu imena u Meta, Facebook je tijekom 2021. godine uložio 10 milijardi dolara u razvoj metaverzuma, dok je Microsoft ove godine investirao čak 68. milijardi dolara kako bi tvrtku uveo u područje trodimenzionalne virtualne stvarnosti. Nike, Adidas, Coca-Cola, Samsung, Hyundai i Gucci, još su samo od nekih svjetski poznatih brendova koji grade svoju prisutnost unutar metaverzuma.
Nike je lansirao Nikeland putem metaverzum platforme Roblox, interaktivni virtualni svijet gdje korisnici mogu međusobno igrati igre bazirane na raznim sportovima, birajući dresove i opremu iz Nike digitalnog asortimana.
Početkom 2022. godine, Samsung je predstavio svoju 837X virtualnu trgovinu unutar Decentraland metaverzuma. Trgovina je kreirana prema fizičkoj trgovini smještenoj u Washingtonu, a do sada ju je posjetilo više od 150 000 korisnika.

Prema izvještaju Wunderman Thompson Intelligence, 93% globalnih konzumenata smatra kako je metaverzum tehnologija budućnosti. Većina konzumenata zainteresiranih za metaverse pripada generaciji Z i milenijalcima, ciljanoj publici koja će u skorijoj budućnosti donositi primarne odluke o kupnji unutar svog kućanstva.
Pandemija je također ostavila svoj trag kada se radi o aktivnostima putem digitalnih kanala. Posao, sastanci, predavanja, konferencije i kupovina putem interneta postali su naša svakodnevica, što je doprinijelo prepoznavanju potencijala, kao i samom razvoju metaverzuma.
Ovi podaci trebali bi biti dovoljni kako bismo razmislili je li metaverzum nešto što se isplati istražiti, pogotovo zbog svojih mogućnosti, koje otvaraju prostor za gotovo sve industrije prisutne na tržištu. Bez geografskih ograničenja, koja otežavaju doseg do ciljane publike na pojedinim lokacijama ili podizanje svijesti o brendu na globalnoj razini.
Zaključak
Teško je predvidjeti u kojim će sve smjerovima razvijati metaverzumi, koje će platforme zaživjeti, a koje postati prošlost. Međutim, stručnjaci iz područja komunikacija, PR-a i marketinga itekako bi trebali metaverzum shvatiti kao ozbiljni komunikacijski alat, putem kojeg mogu prenijeti svoju poruku do ciljane publike, pogotovo kada se radi o milenijalcima i Z generaciji. Kako bi se shvatio i iskoristio potpuni potencijal metaverzuma, potrebno je detaljno pratiti nove trendove u svijetu blockchaina, virtualne i proširene stvarnosti, kao i daljnji napredak i razvitak tehnologije. Iako će se u metaverzumu moći primjenjivati pojedini poznati pristupi, izazovi interakcije i pristupa ciljanoj publici podrazumijevat će primjenu kreativnih i inovativnih tehnika, alata i strategija. Primarno stoga što nismo okruženi ograničenjima i preprekama koje nas sputavaju u fizičkom svijetu.